Boganmeldelse: F-16 – På vingerne med danske jagerpiloter

Boganmeldelse: F-16 – På vingerne med danske jagerpiloter

Kunne du tænke dig at flyve F-16? Eller bare få en tur i bagsædet? Ja, vil de fleste læsere nok svare uden tøven. Men der ikke mange som har fået den mulighed. Men denne bog er det tætteste du kan komme på en tur i en F-16 – og så kan du gøre det i din egen lænestol uden at blive luftsyg.

Skrevet af Hans Peter Michaelsen, forsvarsanalytiker ved Folk & Sikkerhed og forsvarsanalyse.dk.

40 år med F-16

Det er nu 40 år siden at det første F-16 fly landede på Flyvestation Skrydstrup i januar 1980. Det har betydet, at F-16 flyet har dannet rygraden i Flyvevåbnet i mere end halvdelen af værnets levetid. Og flyet er suverænt det jagerfly som har været anvendt i længst tid. I anledning af det markante jubilæum udkom denne meget læseværdige jubilæumsbog kort før julen 2019. Det er kort sagt en meget gedigen bog på næsten 500 sider med masser af medrivende beretninger og fantastisk flotte billeder.

To erfarne forfattere

Bag bogen står to erfarne forfattere. Den ene er Danmarks første F-16 pilot Svend Hjort (JOS) som var den første udlænding der fik mulighed for at flyve F-16 flyet, mens det endnu var under udvikling i september 1977. Den anden er Thomas Kristensen (MET) som har mere end 3500 flyvetimer på flyet. Han har deltaget i alle Danmarks internationale missioner med kampfly og i 2017 udgav han sin personlige beretning i bogen “Kysser Himlen”. De to forfattere har allieret sig med ca. 50 andre F-16 piloter som beretter om dramatiske øjeblikke der spænder fra den første danske flyvning i 1977 til krigsindsatsen over Syrien i 2016.

Træning, krig og uheld

Bogens beretninger er personlige og medrivende og dækker alt fra Svend Hjorts første flyvetur i F-16, modtagelse af F-16 i Danmark, indfasning af flyet, operativ træning under den kolde krig, deltagelse i store internationale øvelser, uheld og nødssituationer, den første krigsindsats over Kosovo efterfulgt af kampindsatserne i Afghanistan, Libyen samt Irak og Syrien. Desuden er der beretninger fra afvisningsoperationer (air policing) i dansk luftrum og indsættelse i NATO Air policing over de baltiske lande. Der er mange timers læsning og beretningerne giver et fortrinligt indtryk af den udvikling F-16 flyet har gennemgået i Flyvevåbnet fra den kolde krig til national og international indsats i en ny og usikker verden.

Fremragende billeder

De mange medrivende beretninger fra forskellige piloter er skrevet i et forståeligt sprog og de forskellige fagudtryk er fint forklaret i et register. Men bogens helt store gevinst er de mange flotte billeder som hvor mange er taget af “Foto-Henning”. Han har i ca. 15 år været flyvende fotograf i et F-16 bagsæde og sammen med MET har de to taget nogle af de bedste billeder fra cockpittet i et jagerfly. Billederne giver sammen med beretningerne læseren et unikt indblik i F-16 flyet som pilotens arbejdsplads. En arbejdsplads med en helt fantastisk udsigt men også med enorme krav til pilotens overblik og reaktionsevner.

Støt Flyvevåbnets Fond

Bogen indledes med et tilbageblik over beslutningen om anskaffelse af F-16, skrevet af den første chef for en dansk F-16 eskadrille og senere Forsvarschef, Christian Hvidt. Og bogens afslutning er en fin beskrivelse af F-16 flyets teknologiske funktion og udvikling samt de opdateringer som har gjort flyet fortsat tidssvarende her 40 år efter indfasningen i Flyvevåbnet.

Overskuddet fra salget af bogen går ubeskåret til Flyvevåbnets fond og dermed også til forsvarets veteraner. Bogen er udgivet på Lindhart & Ringhof og kan købes for 329,95 kroner.

Tilføj kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist på siden. De krævede felter er markeret med *