Analyse: Danmark kommer til at købe flere F-35 kampfly

Analyse: Danmark kommer til at købe flere F-35 kampfly

F-35 kampflysindkøbet er en af Danmarks største offentlige investeringer nogensinde.

Økonomien har derfor spillet en central rolle i debatten og med en forventet indkøbspris for 27 kampfly på 16,4 milliarder kroner, dertil kommer 56,4 milliarder kroner i levetidsomkostninger og en massiv sikkerhedspolitisk betydning for den danske stat, så mener Folk & Sikkerhed, at det meget vigtigt at med en faglig og åben debat om indkøbet.

Derfor sætter vi fokus på F-35 kampflyindkøbet.

LYT TIL FORSVARSPODCASTEN OM F35 KAMPFLYET

Spådom: Flere fly på vej

I begyndelsen var det planen, at Danmark ville købe 48 nye kampfly. Sidenhen blev ambitionerne skruet ned til 30, for så yderligere at blive reduceret til de 27 kampfly der nu er bestilt. Det er svært at se, hvordan selv det mest moderne kampfly skal kunne erstatte et mere end dobbelt så stort antal F-16 fly. Det må give Forsvaret grå hår på hovedet. Men nej, for som du vil kunne høre i vores podcast:

”Vi køber et antal fly, så køber vi et antal flere. Sådan er det også gået med de andre kampfly der tidligere er blevet indkøbt, sådan vil det også gå denne gang”.

Sådan spår major Karsten Marrup, som er chef for Center for Luftoperationer. Han bakkes op af Andreas Krog, som er journalist og redaktør for Altinget og netop har Forsvaret som sit fagområde. Ellers skal der skrues ned for de politiske ambitioner.

Men hvad kan de nye fly så, som de gamle ikke kan? Hvorfor skal de i det hele taget skiftes ud? Til det svarer begge fagfolk, at først og fremmest er de gamle F-16 fly nu så gamle, at de skal udskiftes uanset hvad. Karsten Marup sammenligner det lidt med en brugt bil, der på et tidspunkt bliver så dyr i reparation, at det fornuftigste er en udskiftning. Når man nu alligevel skal skifte til en anden bil, så kan man lige så godt skifte til en fremtidssikret moderne bil. En slags luftens Tesla… F-35 kampfly er netop ultra moderne fly, der er spækket med sensorer af enhver tænkelig art.

”En flyvende computer”, kalder Andreas Krog fra Altinget flyet.  Major Karsten Marup fastslår, at det er et fortrinligt ”spionfly”, der kan indhente et væld af informationer på sine flyveture.

Men er det så også det bedste fly at vælge? Ja, militærisk set. Men økonomisk set, er det ikke helt uden risiko at vælge netop det fly, fastslår Andreas Krog. Det er så nyt, så driftsomkostningerne simpelthen ikke er kendte endnu. Skrækscenariet ifølge redaktøren er, at Danmark ikke har råd til at bruge mere end halvdelen af flyet.  Til gengæld så er vi gået med i en stor klub af ejere, så det danske Forsvar vil kunne høste godt gavn af at være med i et fly, som er blevet solgt i så stort et antal, og som ikke mindst USA også har købt. Så hvis der skal laves en opgradering engang i fremtiden, så vil USA bære en stor del af omkostningerne, spår Andreas Krog.

Flyindkøb er storpolitik

Begge fagfolk er ikke i tvivl om, at det danske Forsvar har fået ”det lækreste kampfly”. Men indkøb af fly er meget mere, end ”bare” forsvarstaktik. Det er storpolitik.

Som Andreas Krog bemærker:

”Som skatteyder kan man jo sige, at alle fly kan flyve, skyde og kaste bomber.”.

Indkøb af fly er nemlig også storpolitik. Med indkøbet af F-35 er også sikkerhedspolitisk ifølge Karsten Marup  en god beslutning:

”Som en småstat er det en god ide at være gode venner med skolegårdens største dreng i skolegården. Det er noget af det, Danmark er gået benhårdt efter fra politisk side, og lykkedes med”.  Skolegårdens ”store dreng” er naturligvis USA.

Tyrkiet… igen igen

Siger man bare ”Tyrkiet” til Karsten Marup, så er man ikke i tvivl. Her er noget, der er et problem. Også når det gælder F-35.

”Det er interessant…”, indleder Karsten Marup diplomatisk.

Netop Tyrkiet har nemlig igennem længere tid ”leget med Putin”, ved blandt andet at indkøbe russiske missil luftforsvarssystemer.  Flyene og missilerne vil indgå i både øvelser og taktiske overvejelser fra Tyrkiets side.  Det er faktisk et problem, for det betyder rent taktisk, at Rusland får et godt indblik i fx F-35’s taktiske egenskaber. Men det er ikke det eneste problem. Selve måden F-35 bliver produceret på, er pludseligt også et problem. Landene som er med til at købe flyene, får typisk også lov til at producere dele af flyet. Fx producerer det danske firma Terma ifølge dem selv ikke mindre end 70 meget vigtige komponenter til flyet. Fra elektronik til radar, til dele af skroget. Tyrkiet skal også levere vitale dele. Så det der bekymrer Karsten Marup er, hvad sker der, hvis Tyrkiet af politiske årsager stopper med at producere de dele, de skal producere. Et fly kan ikke undvære en eneste komponent, og det vil så i givet fald betyde forsinkelser. Netop Tyrkiet har i en del andre sammenhænge vist sig at være noget af et smertensbarn.

”Jo, det viser bare endnu engang at Tyrkiet er et problem, men samtidig med så er de det NATO-land med næst flest styrker, og har en strategisk beliggenhed, så vi ikke rigtig kan komme uden om dem”, forklarer Andreas Krog fra Altinget.

Begge er dog enige om, at om 10 år fra nu af, så er flyene på vingerne herhjemme, og Danmark vil på det tidspunkt være på vej til at indkøbe endnu flere F-35 kampfly.

F-35 kampflyet placerer Danmark i toppen af det internationale selskab inden for forsvars- og sikkerhedspolitiske flyopgaver, hvilket vil gøre Danmark til en mere betydningsfuld samarbejdspartner i NATO regi og dermed gøre Danmark indflydelse inden for forsvars- og sikkerhedspolitisk større.

LYT TIL FORSVARSPODCASTEN OM F35 KAMPFLYET

Skrevet af Jan Simmen, Folk & Sikkerhed.

Tilføj kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist på siden. De krævede felter er markeret med *